Reflektert dagbok


Brev fra Jobs
april 30, 2010, 07:40
Filed under: Uncategorized | Emner: , , ,

Steve Jobs forklarer hvorfor Apple ikke støtter Flash.

Det viktigste argumentet her, etter min mening, er at actionscript 3 ikke har støtte for optimal bruk av touchscreen. Det går an å lage apps som kan fungere likt på touchscreen og med mus/tastatur, men det er absolutt ikke å foretrekke, da det sikkert blir negativt for begge mulighetene.
Touchscreen burde bli standard overalt, etter min mening. Det er intuitivt å bruke, og kan forebygge musearm fordi du bruker armen mindre statisk enn med mus.

Jeg etterlyser likevel at html5 kan lage spill (m/canvas) uten Javascript. Javascript er Flash sitt tilbakestående søskenbarn, og dermed ikke noe godt alternativ. Hvorfor skulle det være bedre å kjøre Javascript oppå html enn flash? Riktignok krever Flash javascript for å fungere, noe jeg fremdeles finner forbløffende. Adobe burde være i stand til å selv integrere actionscript i browsere, men jeg skjønner at de ikke vil bruke penger på noe som allerede fyller den funksjonen.

Det er lenge til Flash er ute av verden, men så lenge halvparten av de maks 5% (av pc-brukere) som eier en mac er webutviklere kommer det nok til å forsvinne eller bli totalrenovert for html5.


2 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

Hehe, ser jeg sådde et lite hissig frø med innlegget mitt 😉
Vet ikke om jeg er enig med deg i at javascript/jquery er tilbakestående, man kan gjøre utrolig mye kult med det.

Kommentar av Kristin Kokkersvold

Hehe, ja, det skapte engasjement. 🙂
Nei, det kan ikke være helt tilbakestående, det blir jo mye brukt, men jeg har stort sett hørt fra mine programmerende venner at Javascript er oppskrytt.
Man kan ikke ene og alene med Javascript erstatte det man kan gjøre i Flash, for eksempel. Foreløpig er det kun 3d jeg med sikkerhet ikke kan gjøres i html5+Java.
Jeg forstår ikke at Java ikke også er problematisk i forhold til at det kjører oppå html. Det burde vel gjøres avlegs med nye metoder i html5?

Kommentar av Ståle




Legg igjen en kommentar